Klaveri lammutus e. muusikaõpetaja rõõmud ja mured

Margot Peterson koos tütar MarigaÜlle Tõnumaa: “Tallinna Komeedi Lasteaia muusikaõpetaja Margot Peterson, jutusta palun, kuidas sa jõudsid muusika juurde.”
Margot Peterson: “Muusika juurde jõudsin juhuslikult, kui hakati otsima laululapsi Entel-Tentelisse. Meid valiti lasteaiast. Olin siis kolmeaastane.”

ÜT: “Kas kartsid ka veidi?”
MP: “Ikka kartsin, isegi sõnad läksid veidi sassi, aga ära laulsin. Kui sain seitsmeaastaseks, läksin Tallinna 22. Keskkooli, praegusesse Westholmi Gümnaasiumi muusikaklassi. Viiendas klassis tuli Ellerheina lastekoor, koolis käidi lauljaid valimas ja valiti ka mind. Pärast keskkooli kutsuti mind laulma Filharmooniasse kammerkoori. Siis tuli valik teha, kas õppida või laulda. Valisin koori. Laulsin seal kolm aastat. Seejärel otsustasin minna Georg Otsa nim. Muusikakooli laulmist õppima. Sain sealt klassikalise laulja diplomi. Siis abiellusin, tulid lapsed, töö lasteaias muusikaõpetajana kuni tänase päevani. Õpin praegu Muusikaakadeemias IV kursusel gümnaasiumi muusikaõpetajaks, aeg-ajalt annan ka loenguid. Ja kogu aeg on olnud töö lasteaias muusikaõpetajana.”

ÜT: “Millised on olnud muusikaõpetaja rõõmud ja mured?”
MP: “Põhiliselt ikka rõõmud. Rõõmu pakub, kui laps enda jaoks tunnis midagi avastab. Kui lapsed, kes lasteaeda tulles on tunnis kõrvaltvaatajad , hakkavad kaasa lustima ja julgevad hiljem peol lausa solistina laulda. On olnud arglikke lapsi, kes ühel päeval on valmis soolot laulma ja on ise ka selle üle õnnelikud. Alati polegi tähtis tulemus vaid protsess, positiivsed emotsioonid, mis jäävad lastesse kogu eluks, mis on ka üks minu seatud eesmärkidest. Rõõmu pakub ka see, kui minu töö on vilja kandnud ja lapsed on muusikaklassi sisse saanud.”

ÜT: “Kas lapsed lasteaias ka teavad, et oled see onu Kalmeri laululaps, kes istus tema süles ja laulis “Karumõmmi unelaulu”?
MP: “Mõned on kuulnud emade või rühma õpetaja käest, ikka teatakse.”

ÜT: “Millised on sinu mured?”
MP: “Mureks on ruumikitsikus, lasteaia saal on väike. Maja on ehitatud 1965.a. lasteaiaks, kuid pole ette nähtud saali, kuhu rühmatäis lapsi liikuma mahuks. Pidu tuleb rühmas pidada, kuna seal on rohkem ruumi. Selleks tuleb rühm mööblist tühjaks tõsta ja see on kõigile kurnav.”

Margot PetersonÜT: “Milliseid huvitavaid tunde on olnud, mis lastele on väga meeldinud?”
MP: “Ühel päeval tulid lapsed saali ja nägid, et klaver on ära lõhutud. Selgus, et klaver ei ole katki vaid mul tuli mõte lastele selgitada, mis on klaveri sees ja kuidas heli tekib. Lapsed on näinud ainult klahve. Seda, kui palju keeli ja haamrikesi on peidus pilli sisemuses, ei osanud lapsed ette kujutada. Teada saamine tekitas põnevust ja vaimustust.
Väike laps on väga terane ja teadmishimuline. Sai näidatud, miks tekib madalam või kõrgem heli. Lapsed nägid, kuhu keeled kinnituvad ja said aru, et klaveril tuleb vahel ka ravil käia või klaverihäälestaja kutsuda. Näitasin ka pedaalide mehhanismi. Lugesin ära kui palju on haamrikesi ja keeli. Mõlemaid on ühepalju, 52. Klahve on ka 52. Hiljem on lapsed mitu korda küsinud, millal me jälle hakkame klaverit lammutama.

Olen lastele selgitanud, et klaveri teine nimi on pianiino ja kontsertklaver on tiibklaver. Olen näidanud mitmeid põnevaid pille, ka kõrbe vihmapilli, mis teeb vihma häält. Ükski pill aga ei suuda last köita ega elamusi pakkuda, kui talle ei leita õiget kohta, kus kõlama hakata. Lapsed tuleb pilliga kohtumiseks ette valmistada. Samas on muusikatund paljuski improvisatsioon. Peab suutma ümber orienteeruda, kui lapsel on tuju paha. Olen tunniks plaanid teinud, kuid näen, et laps on kurb. Vahest ei jõudnud laps ema kallistada, kuna emal oli väga kiire. Pakun klassikalist muusikat kuulata, näiteks Vivaldit. Iga laps saab öelda ühe hea sõna oma ema kohta ja saata selle muusikaga tema poole.

Tunni eesmärk on luua positiivne õhkkond, milles laps tunneks end hästi ja suudaks meelde jätta, et selline kõla oli Hiiu kandlel, seda häält tegi aga parmupill. Ja järgmisel korral tunneb laps pilli ära, kui seda kuuleb.
Ilusat muusikat kuulates tahavad tüdrukud kohe tantsida, annan neile lindid kätte ja tantsin ise ka kaasa.

Mõnes tunnis luban 4-5 lapsel mängida pianisti. Iga laps saab mängida ja improviseerida ühe loo ja teised kuulavad, püüavad ära arvata, millest laps mängis. Pärast ütleb laps ka oma loo pealkirja. Järgmises tunnis saavad teised mängida. Lastele meeldivad ka rütmipillid ja rütmimängud.

Pidudel ja lavastustes oleme kasutanud ka regilaulu, siis ka kaasaegset muusikat. Algul arvasin muusika valikul, et ei saa end välja kiskuda oma ajast, et rahvalaulu kasutamine koos kaasaegsete rütmide ja meloodiatega on vahest liiga segi paisatud. Nüüd arvan, et nad võivad võrdväärselt koos kõlada. Üllataval kombel köidavad vanad rahvalaulud lapsi väga, neil on eriline müstiline mõju, sünergia. Ühendamine pole halb. Mida rohkem mingis ajas sees oled, tajud asja sügavust, mida ausam sa oled oma muusikalistes tegemistes, seda rohkem jõuab kõik lapseni.
Lastele meeldivad toredad laulud, orkestri mängimine, rütmimängud, laulumängudest näiteks “Rikas puu.”

Mängudest meeldib lastele väga “Hiiglase mäng”. Selles mängus lähevad lapsed kõndides esimesse metsa ja lamavad seal liikumatult. Hiiglane leiab eest vaid kivid. Teise metsa lähevad lapsed uue liikumisega. Taas leiab hiiglane eest vaid kivid. Nii jõutakse ka kolmandasse metsa. Hiiglane teatab, et lapsed tahavad teda ninapidi vedada, ta katsub lapsi naerma ajada. Hiiglane puudutab last, kuid laps ei liiguta ega tohi naerda. ”Patsidega kadakas,” ütleb hiiglane ja läheb järgmise juurde. Lapsed tahavad, et läheksin iga lapse juurde eraldi, igaüks ei tahagi puudutust, kuid tähelepanu soovib iga laps ja kellelgi pole mängus igav.
Uut mängu või laulu õpetades on tasuks laste säravad ja innustunud pilgud. Lastel on lõbus ja tore tunnis olla ja mina tunnen end mõnusalt. Muusikatund on vastastikune jagamine.”

Tallinna Komeedi lasteaia muusikaõpetajat intervjueeris Ülle Tõnumaa

Rubriigid: Lasteaiaelu. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

7 + 5 =
Please leave these two fields as-is: