Arendavad lauamängud reklaamlehtedest


Pakun välja idee, kuidas teha lihtsate võimalustega last arendav  lauamäng, ilma et peaks kulutama märkimisväärset summat ning mis oma mänguomadustelt ei jää alla mitmekümne eurostele lauamängudele poelettidel. Lisaboonus – vastavalt vanusele ja oskustele  saab selle mängu valmistamise juures abistada  ka laps. Ütleb vanasõnagi:  ise tehtud- hästi tehtud!

Vaja läheb: liimi, kääre, paksemat paberit, reklaamlehti (Selveri, Maxima, Säästumärketi sooduspakkumised, näadalapakkumised), mis ummistavad igapäevaselt postkaste ja mis tihti leiavad tee vanapaberikasti, ilma et me neid sirviksime. Nüüd on hea võimalus kasutada olemasolevaid reklaamlehtede pilte arendava lauamängu meisterdamiseks!

Lõigake  mööda ruute välja erinevate toiduainete/tööstuskaupade pildid ja kleepige need paksemale paberile. On hea, kui leiate analoogseid pilte (paarispildid).  Ettevalmistused on sellega tehtud ja mäng võib alata!

1.variant. Sobib alates 2 eluaastast.

Eesmärk: laps tunneb ära toiduaine, eseme ja nimetab selle.

Kaardid on asetatud lauale tagurpidi. Laps võtab ühe kaardi ja ütleb, mida ta kaardil näeb.  Kuulanud ära lapse vastuse täiendab täiskasvanu oma kõnega pilti. Näiteks: “Õige, see on õun! Õun on ümar ja roheline. Õun on mahlane ja  maitsev.” Laps võib korrata täiskasvanu lauseid. Selle mängu abil on hea ergutada lapse kõnesoovi, laiendada sõnavara.

Märkus: mida noorem on laps, seda selgem ja üheselt mõistatav peab olema pilt.

2.variant. Sobib alates 3-eluaastast.

Eesmärk: lapsel areneb optiline mälu., laps harjutab kasutama nimisõna nimetava käände ainsust ja mitmust.

Mängitakse Memory mängu põhimõttel. Eeldab paariskaartide olemasolu. Asetage pildid lauale tagurpidi.  Mängijatega  kordamööda kaarte tõstes proovige leida paar. Paari leidnud mängija saab võimaluse uuele katsele. Võidab mängija, kes kogub rohkem paare. Väiksemate laste puhul  (kolme aastased) piisab viiest, kuuest paarist. Vanuse kasvades võib mängukaartide arvu suurendada.

Soovitus:

  • kaarti tõstes nimetab mängija pildil oleva toiduaine, eseme
  • kasutada vastavalt pildile ainsust ja mitmust (näiteks:kurk- kurgid)

3.variant. Sobib alates 4-eluaastast.

Eesmärk: lapsel laieneb sõnavara.

Mäng on Aliase põhimõttel. Mängijad iseloomustavad kordamööda kaardipakist võetud pilti. Vastasmängijad püüavad  ära arvata, mis on pildil. Õige vastuse korral saab mängija kaardi endale. Võidab enim kaarte kogunud mängija.

Soovitus: pildi kirjeldamisel kasutada võimalikult erinevaid omadussõnu.

4.variant. Sobib alates 5-eluaastast.

Eesmärk: laps harjutab hääliku asukoha määramist sõna lõpus ja alguses.

Laps võtab kaardi, nimetab seal oleva toiduaine, eseme ja proovib leida antud sõna

  • lõpuhääliku
  • algushääliku

Märkus: üksikuid häälikuid eristama hakates kuulevad lapsed kergemini sõna lõpuhäälikut, hiljem algushäälikut.

5.variant. Sobib alates 6-eluaastast.

Eesmärk: Laps harjutab ütlema kahekohalist arvu; harjutab arvude võrdlemist (suurem, väiksem).

Mängijad võtavad kordamööda laualt tagurpidi olevaid mängukaarte ja ütlevad ostetava asja nimetuse ning palju see maksab. Näiteks: „Mina ostan poest jäätist ja see maksab 87 eurosenti.“  See, kelle kaup osutub odavamaks, peab loovutama oma kaardi  kallima kauba ostjale. Võitjaks osutub mängija, kellel on kogutud rohkem kaarte.

Tiina Ruus-Ruusa, Tartu Lasteaia  Krõll õpetaja

Rubriigid: Lahendusi otsides. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

6 + 14 =
Please leave these two fields as-is: