Esileht | Reklaam | Arhiiv | Kontakt

Vesi meie ümber

Kohtla-Järvel on üks tore lasteaed, millel nimeks Kirju-Mirju. Mitte ainult nimi pole selline, aga meie tegevused on ka huvitavad ja mitmekülgsed.

Lapsed Kauksis metsarajal mustikatega maiustamas.

Juba mitmel aastal oleme saanud tänu SA Keskkonnainvesteeringute Keskule muuta oma laste loodusega seotud tegevusi huvitavaks. Sellel õppeaastal oli meile tarkuste omandamise teemaks vesi. Kogu projekti jooksul sai uuritud rühmadega seda igast kandist. Tegevusi jätkus nii iseseisvateks ülesanneteks, kui ka väljasõitudeks. Kõige suurem pluss on see, kui saame lapsi viia ehedasse loodusesse, ja teadjad inimesed räägivad lastele uusi ning huvitavaid asju.

Projekti raames uurisime ning vaatlesime suurt Peipsit ning käisime ka mere ääres. Samuti meie linna pargis olev tiik pakkus huvi.

RMK Kauksi looduskeskuses näidati meile järve elustikuga seotud tegelasi. Sealne matkarada viis keskuse juurest järve äärde. Rajal proovisime ära kui head on kadakal olevad viljad ning lapsed said raja äärest noppida veel leiduvaid mustikaid, mis rändasid otse suhu. Rannas leidus nii järvekarpe, kui ka sai nuputatud liival leiduvate jälgede omanikke. Vahepealse puhkepausi ajal sai rännaku väsimust peletada erinevate mängudega.

Järgmine väljasõit viis lapsed Altja-Mustoja matkapäevale. Sealne matkarada pakkus hoopis teist vaatepilti lastele.

Enne mere äärde jõudmist läbisime metsas lookleva raja. Seal uurisime luupidega kõike, mida tuli pähe vaadata. Huvitav just lastele see, kui läbitav rada on erinev. Saime kahes kohas minna üle silla. Need olid mõlemad erinevad. Mere rannas valmistasid lapsed pildid, milleks sai kasutada kõike, mida vesi ja tuul randa kandnud.

Altja kaluriküla kooguga kaev.

Rännakuga jõudsid kõik lõpuks Altja kaluriküla võrgukuuride juurde, kus vees oleva suure Titekivi kohta said lapsed ka kuulda legendi. Mööda küla ülesse kõrtsi poole tagasi jalutades said lapsed ka näha tänapäeval juba haruldasemaks jäävat kooguga kaevu.

Edasi viis buss meid Oandu telkimisalale, kus juhendajatega sai teha lõket.

Lõkkel küpsetamine.

Seal oli laste jaoks kõige mõnusam asi – nad said ise endale küpsetada maitsvat leiba vardas.

Kolmandaks kohaks oli meil valitud välja Puhta vee teemapark. Seal võtsid meid vastu rebane ja jänes. Ka see oli omapärane kogemus lastele. Kõige esimeseks katsumuseks oli vee pumpamine ülessepuurkaevust. Kõik said proovida, aga õpetajatel õnnestus lõpuks vesi pange saada. Tegevuste juurde kuulusid ka erinevad mängud.

Puhta_vee_teemapark_1Rebasel oli valmis meisterdatud makett, millega said lapsed teada, kuidas vesi looduses ringleb. Kes olid keelekümbluse lapsed, siis nendele sai väga hästi selgeks, kuidas aurustudes vesi jõuab taevasse, et siis taas vihmana maapinnale tagasi tulla.

Jänes viis meid hoopis metsa, kus otsisime erinevaid märke loodusest. Üks huvitavamaid oli metssigade püherdamiskoht. Puhta_vee_teemapark_2Saime teada, et metssead ei saa ennast pesta nii nagu inimesed. Selleks, et olla puhas, püherdavad nad hoopis poris ning pärast hõõruvad puu vastu kuivanud pori maha.

Kui mujal on metsades lastele ja õpetajatele näidatud musta rähni tegutsemise jälgi, siis seal oli võimalik lõpuks ka teda ennast näha. Ta on ilus ja parajalt suur lind. Kohati tegi „kriuksuva ratta” häält

Matka lõpetasime taas vabas õhus söömisega. Selleks olid olemas seal Indiaani püstkojad, kus oli lõke. Sel korral olid küll grillijad õpetajad, aga sellegi poolest oli lastele kõik palju maitsvam kui tavaliselt. Püstkojas oli veel üks huvitav kast, mille lapsed avastasid. See sisaldas nii mõndagi huvitavat, mida lastele tutvustas ka jänes.

Enne veel, kui said lapsed kodu poole sõitma hakata kutsus rebane nad mängima.

Olenemata sellest, et päevad on tavaliselt sõitudel pikad, ei suuda keegi koju tagasi sõites magama jääda. Nii tavaline on, et lapsed veel muljetavad sellest, mida nad näinud ja kogenud.

Õpetajad vett pumpamas.

See on suur abi, kui oskame kirjutada erinevaid projekte, mis aitavad lastel elu huvitavamaks muuta.

Järgmisel õppeaastal läheme avastama loomalastega seonduvat nii Elistvere loomaparki, kui ka Mäetagusele.