Igas kivis on kirjas tema lugu,
tuleb ainult osata seda lugeda.
A. Fersman
Kui sul on vahendiks vaid kivid, …
… siis võid oma vaba aja üllatavalt sisukaks muuta.
Avastanud enda jaoks kivid ja ajaloo, mis neis peitub, kutsusin 6 – 7 aastasi lapsi kividega mängima. Et lapsed nende igapäevaset keskkonnast välja tuua, palusin neil raamatukogusse koguneda.
Abiks kutsusin spetsialisti kohalikust paemuuseumist. Sissejuhatuseks vestlesime lastega neist kividest, mida enda ümber sagedamini kohtame. Järgnevalt lahendasime mõistatusi, mis puudutasid kivist ehitisi. Külaline paemuuseumist teavitas lapsi kivide tekkeloost ja arutleti „Musträsta tarkuse” (Vanad Aabitsalood) üle.
Seejärel jaotasime lapsed kolme gruppi, et tegevusi töötubades jätkata.
I – lapsed said õues mängida erinevaid kivimänge.
II – lapsed asusid kokku panema puslesid, millel olid kivist ehitised.
III – lapsed said meisterdada seinapildid, neist kujunes raamatukogusse näitus.
Hommikupoolik möödus märkamatult ja oli tunda laste huvi antud teema vastu.
Lisan materjale mängudest ning fotod toimunud kivipäevast.
Kivipäevi on plaanis korraldada igas vanuses lastele.
KIVIMÄNGUD
Võitlus kivide pärast
Vahendid: kivid
Kiirus, valmisolek.
Kive koguda ühe võrra mängijatest vähem. Stardijoonest umbes 20 m kaugusele paigutada kivid (paralleelselt stardijoonega) umbes 0,5 m vahedega.
Märguande peale jooksevad mängijad kivide juurde. Mängijad püüavad jala ühele kivile panna. Kivi kuulub mängijale, kelle jalg on seal esimesena. Üks mängija jääb kivist ilma ja langeb mängust välja. Kivide reast kõrvaldatakse üks kivi ja allesjäänud mängijatele antakse uus start. Võitlus kivide pärast lõpeb, kui mängu jääb vaid üks mängija, võitja.
Pimesikk kivi toomas
Vahendid: rätik, kepp, kivi.
Orienteerumine.
Stardijoonest umbes 15 m kaugusele torgata maasse jämedam kepp. Kepi otsa asetada kivi. Ühel mängijal siduda rätikuga silmad kinni. Teine mängija suunab „pimedat” sõnalise selgituse abil kepini. „Pimesikk” püüab võtta kivi kepi otsast nii, et see maha ei kukuks.
Pallimäng
Vahendid: pall, väikesed kivikesed.
Osavus.
Mängijad seisavad ringis mängujuhi ümber. Iga mängija uuristab enda ette väikese lohukese. Lohukestesse pannakse kokkulepitud arv kivikesi. Mängujuht hakkab mängijatele palli viskama. Kes palli kinni ei püüa, peab ühe kivi ära andma. Kellel kivid otsas, langeb mängust välja.
Kartulid
Vahendid: kartulisuurused kivid.
Kiirus, osavus.
Moodustada kaks võistkonda. Stardijoonest umbes 20 m kaugusel on sama palju kive, kui mängijaid. Märguande peale stardivad võistkondade esimesed mängijad. „Kartuleid” hakatakse tooma „koju” ükshaaval. Järgmine mängija saab startida, kui eelmine on „kartuliga” tagasi koju jõudnud. Võidab kiirem võistkond.
Memoriin
Vahendid: kividepaarid (kahel kivil sarnane motiiv: joonistatud, kleebitud jne).
Mälu.
Mängitakse memoriini reeglite järgi.
Osavusmängud kividega
Vahendid: väikesed paekivid.
Kiirus, osavus.
Moodustada võistkonnad ja kokku leppida raja pikkus. Võistlusrada hakatakse läbima etteantud ülesannete alusel ja iga võistkonna liige täidab sama ülesannet. Võistelda saab järgmistel aladel:
- Stardijoonel aseta kivi käe seljale, tagasiteel vaheta kätt.
- Stardijoonel aseta kivi avatud peopesale, tagasiteel vaheta kätt.
- Stardijoonel aseta kivi jalalabale, tagasiteel vaheta jalga.
- Aseta kivi turjale ja läbi rada nii kiiresti kui suudad.
- Moodusta võistkonna siseselt paarid. Aseta kivi ühe mängija peopesale. Paariline hoiab tema kätt randmest. Rada läbida paaris joostes. Tagasiteel vahetada osad.
Vahendid: erimõõdulised kivid.
- Kivide kirjeldamine: ümar, kerge, raske, krobeline, sile, värvused jne.
- Kivide järjestamine: alusta suuremast kivist; alusta väiksemast kivist.
- Leia kivist suurem (väiksem, kergem, raskem) kivi. Leia kolm kivi ning reasta kasvavas ja kahanevas järjekorras.
Täpsusvisked
Vahendid: tühi nõu, kivid.
Mõõda viseteks sobiv maa-ala. Viskeid soorita nii vasaku kui parema käega. Viskeid soorita erinevates asendites (kükitades, ühel jalal, kahe käega jne).
Laulumäng
Moodustada mängijatest ring. Laulu rütmis hakatakse kivi andma käest – kätte. Laul on järgmine: „Mis need käivad ringi – ringi, ikka aina ringi – ringi?
Kivid käivad ringi – ringi, ikka aina ringi – ringi.”
Variandid: rattad, jalad jm. võib laulu sisse panna.
Trips – traps – trull
Vahendid: kivid (10)
Kividele on eelnevalt joonistatud või liimitud märgistused (O ja X, 5+5 tk.) Mängu alus joonistatakse maapinnale ja lähebki mäng lahti.
Mänge olen kogunud eakatelt inimestelt, on ka omaloomingut
Mängulusti kõigile!
Anu Põldmaa
Sääse Lasteaed, Lääne-Virumaa